The barbarian repertoire in Greek culture
DOI:
https://doi.org/10.26248/ariadne.v18i0.364Abstract
Η ΜΕΛΕΤΗ της αλληλεπίδρασης του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού με τους άλλους πολιτισμούς της Μεσογείου και της Εγγύς Ανατολής έχει καθοριστεί από δύο εκ διαμέτρου αντίθετες προσεγγίσεις. Η πρώτη εστιάζει σε θέματα και σε μοτίβα που υιοθέτησαν οι αρχαίοι έλληνες συγγραφείς και καλλιτέχνες από άλλους πολιτισμούς· η δεύτερη επικεντρώνεται στο πώς η αρχαία ελληνική λογοτεχνία και η τέχνη κατασκευάζουν την έννοια των βαρβάρων ως αντίστιξη στους Έλληνες – και τη χρησιμοποιούν για να προσδιορίσουν πλευρές της ελληνικής ταυτότητας.
Το παρόν άρθρο προσπαθεί να υπερβεί τον σχηματικό διαχωρισμό μεταξύ των δύο προσεγγίσεων εξετάζοντας το θέμα μέσα από ένα διαφορετικό ερώτημα: με ποιους τρόπους επιλέγει ένας πολιτισμός να στοχαστεί τη σχέση του με άλλους πολιτισμούς; Παρότι η διαπολιτισμική αλληλεπίδραση επηρεάζει κάθε πολιτισμό, ο τρόπος με τον οποίο οι πολιτισμοί στοχάζονται και χρησιμοποιούν αυτή την αλληλεπίδραση διαφέρει ριζικά. Μερικοί, όπως οι Ετρούσκοι, οι Ρωμαίοι, οι Ασσύριοι, καθιστούν την αναφορά σε άλλους πολιτισμούς συστατικό στοιχείο των δικών τους πολιτισμικών πρακτικών, μέσω των μεταφράσεων, της διακειμενικότητας, και της χρήσης ξένων γλωσσών και εικονογραφικών και θρησκευτικών παραδόσεων. Άλλοι, όπως οι Αιγύπτιοι, στηρίζονται στην αυτοαναφορά, και έτσι η λογοτεχνία και η τέχνη τους περιορίζονται σε περιόδους, τεχνοτροπίες, κείμενα και μνημεία δικά τους, αποφεύγοντας τα ξένα.
Στην περίπτωση της αρχαίας Ελλάδας, η έρευνα συχνά εκκινεί από τη διαπίστωση ότι, στη σχέση του ελληνικού με άλλους πολιτισμούς, βασικές μορφές της διαπολιτισμικής επικοινωνίας, όπως οι μεταφράσεις, η διακειμενικότητα και η χρήση ξένων γλωσσών, είναι εξαιρετικά περιορισμένες. Η εργασία αυτή επιχειρεί να στρέψει τη συζήτηση προς τρία άλλα σημαντικά πεδία, στα οποία η αναφορά σε άλλους πολιτισμούς έπαιξε θεμελιακό ρόλο στην εξέλιξη του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού, δηλαδή τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους οι ξένοι πολιτισμοί: διαμόρφωσαν τη συζήτηση περί ταυτότητας και ηθικής στο πλαίσιό του· προσέφεραν πρακτικά και ουτοπικά μοντέλα για κοινωνικά, πολιτικά και οικονομικά προβλήματά του· λειτούργησαν ως πηγή ξένης σοφίας, επηρεάζοντας τις φιλοσοφικές, επιστημονικές και θρησκευτικές αναζητήσεις του. Υποστηρίζεται ότι η απουσία των συνηθισμένων μορφών διαπολιτισμικής επικοινωνίας, σε συνδυασμό με τη σημασία των ξένων πολιτισμών στα τρία αυτά θεμελιακά πεδία του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού, συνιστά ένα ιδιόμορφο φαινόμενο που χρήζει περαιτέρω μελέτης.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Papers are published under the personal responsibility of the authors in terms of their content and linguistic form (eg, rights of any pictorial material, etc.).
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License licence that allows others free use of the work for non-commercial purposes as long as the author/s and the journal are attributed properly and the new creations are licensed under identical terms (Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License).
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g. post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (preferably in institutional repositories or on their website), as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). Any such posting must include a reference and a link to the journal’s website.