Music for Euripides’ Helen: Three –‘Plus One’– Case Studies on the Quest of the Myth

Authors

  • Magdalini Kalopana National and Kapodistrian University of Athens

DOI:

https://doi.org/10.26248/ariadne.v30i.1885

Abstract

Στο παρόν άρθρο επιχειρείται η ανάλυση της δυαδικότητας του μύθου της ωραί- ας Ελένης (θεά ή θνητή, αιτία ή μη του Τρωικού πολέμου) με τη χρήση σημειωτικών εργαλείων («ενεργητικό μοντέλο» και «τετράγωνο» του Greimas). Ειδικότερα, ως σημασιολογικό σημαίνον τίθεται η απόδοση του μύθου από τον Ευριπίδη στην Ελένη και ειδικότερα στο εμβληματικό Aʹ  Στάσιμο. Διαφοροποιημένο σημαινόμενο του μύθου διατυπώνεται από τρεις θεατρικές –μαζί με μία επιπλέον, ραδιοφωνική– αντιπροσωπευτικές παραγωγές της ευριπίδειας Ελένης, οι οποίες αναλύονται στο παρόν άρθρο ως μελέτες περίπτωσης: Εθνικό Θέατρο (1962) σε σκηνοθεσία του Τάκη Μουζενίδη και μουσική του Αργύρη Κουνάδη· Εθνικό Θέατρο (1977) σε σκηνοθεσία του Αλέξη Σολομού και μουσική του Ιάννη Ξενάκη· Θέατρο του Νότου (1996) σε σκηνοθεσία του Γιάννη Χουβαρδά και μουσική του Γιώργου Κουμεντάκη, και, επιπροσθέτως, Εθνικό Ίδρυμα Ραδιοφωνίας/ΕΙΡ (1961) σε σκηνοθεσία του Θάνου Κωτσόπουλου και μουσική του Γεωργίου Καζάσογλου. Η ανάλυση εκάστης παράστασης ακολουθεί σύγχρονη πρισματική προσέγγιση: ιστορικά δεδομένα, μουσικολογική ανάλυση (μορφή, οργάνωση τονικού υλικού, ενορχήστρωση) σε συνδυασμό με ανάλυση του κειμένου (μετάφραση και επιλογή στίχων), συνολική αναφορά στις συνιστώσες της παραγωγής, αισθητική ερμηνεία. Ως συμπέρασμα αναδεικνύεται η σταδιακή αποδόμηση του σημαινόμενου του μύθου της Ελένης, ώστε να αντιστοιχισθεί σε μία νέα πραγματικότητα.

Author Biography

Magdalini Kalopana, National and Kapodistrian University of Athens

Laboratory Teaching Staff
Department of Music Studies
School of Philosophy
National and Kapodistrian University of Athens

Downloads

Published

2025-03-26

How to Cite

Kalopana, M. (2025). Music for Euripides’ Helen: Three –‘Plus One’– Case Studies on the Quest of the Myth. Ariadne, 30, 31–55. https://doi.org/10.26248/ariadne.v30i.1885