Η διαλεκτική της ανεικονικότητας στον ύστερο Αντόρνο
DOI:
https://doi.org/10.26248/ariadne.v30i.1897Περίληψη
Adorno’s oeuvre has been characterized by the epistemological emphasis it places on the concept of negation, going so far as to suggest a “negative dialectic” as the only means for philosophy to survive in an era of near total domination. This leads, inextricably, to a notion of imagelessness being central in this effort: Every attempt to construct a systemic approach leading to a positive ethical or political imperative would surrender itself to the same deficiencies that plagued the philosophical tradition of Enlightenment, and resulted in its betrayal of its own liberating potential, leading to the perpetuation of exploitation and domination, which took the extreme form of fascism in the first half of the twentieth century. In this article I attempt to reconstruct Adorno’s argument for a negative dialectic and examine the notion of imagelessness it entails. Then I endeavor to explore the consequences that such a theoretical stand has for his social and political philosophy and argue for a further examination of this thesis in his posthumous Aesthetic Theory.
Λήψεις
Δημοσίευση
Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
Τεύχος
Ενότητα
Άδεια

Αυτή η εργασία είναι αδειοδοτημένη υπό το CC Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή 4.0.
Οι εργασίες που δημοσιεύονται στο περιοδικό μπορούν να χρησιμοποιηθούν ελεύθερα για μη-εμπορικούς σκοπούς με την προϋπόθεση ότι γίνεται αναφορά στους συγγραφείς και την πρώτη δημοσίευση. Στην περίπτωση που το άρθρο αλλοιωθεί, τροποποιηθεί ή δημιουργηθεί κάτι νέο βασισμένο στο αρχικό, το έργο που θα προκύψει θα μπορεί να διανεμηθεί μόνο με την ίδια ή παρόμοια άδεια (Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License).